بهترین روغن موتور پراید
بهترین روغن موتور پراید

پراید (روغن موتور پراید) خودرویی کم قیمت و بسیار کم استهلاکی است. این خودرو در انواع مختلفی تولید و به مردم عرضه شده است. در این سال‌ها موتور آن دچار تغییرات زیادی شده و از کاربراتور به انژکتور تغییر کرده است.

این تغییرات باعث می‌شود تا شما برای انتخاب روغن موتور مناسب خود دچار سردرگمی شوید و نتوانید روغن موتور خودروی خود را به درستی خریداری کنید. روغن موتور جزء مایعات مصرفی خودرو بوده که در سلامت موتور و حفظ کیفیت عملکرد آن، بسیار موثر خواهد بود.

گروه حافظ کار در این مقاله در خدمت شماست تا بهترین و مناسب‌ترین روغن موتور خودروی شما را معرفی و بررسی کند، با ما همراه باشد.

هدف ما از تهیه این مقاله این است که شما را با انواع روغن موتور‌های پراید آشنا کنیم. برای مثال روغن موتور پراید‌های مدل پایین مثل صبا با روغن موتور پراید یورو 4 بسیار متفاوت می‌باشد و باید از روغن موتور ‌ای مناسب هر مدل خودرو استفاده کرد.

انواع روغن موتور مدل‌های پراید

قبل از هرکاری باید مدل پراید خود را مشخص کنید و اطلاعات کافی از نوع آن داشته باشید. همان طور که می‌دانید شرکت سایپا مدل‌های بسیاری برای این خودرو تولید کرده است:

  1. موتورهای کاربراتوری
  2. موتورهای انژکتوری
  3. موتورهای یورو ۴

در ادامه روغن‌های مناسب هر موتور را به شما معرفی خواهیم کرد.

روغن موتور پراید انژکتوری

موتور پراید‌های انژکتوری به دلیل تغییر در نوع عملکرد و سوخت‌رسانی، به یک روغن موتور با کیفیت و مخصوص نیاز دارد. به خاطر همین توصیه می‌شود که از روغن موتور‌های گرید 20W50 شرکت‌های پایا، ایرانول، بهران پیشتاز یا کاسپین نوع چهار فصل استفاده کنید. این روغن موتور‌ها سازگاری بهتری با موتور‌های انژکتوری پراید دارند و باعث افزایش طول عمر و قطعات موتور شما می‌شوند.

روغن موتور مناسب پراید کاربراتوری

برای موتور‌های کاربراتوری قدیمی هم می‌توانید از روغن‌های 20W50 شرکت پارس ارس و بهران تکتاز استفاده کنید که گزینه‌های عالی برای این نوع موتور‌ها می باشند.

روغن موتور پراید یورو 4

پراید‌هایی که از سال 90 به بعد در ایران تولید شدند به موتور یورو 4 مجهز هستند. این تغییر باعث شده تا عملکرد موتور این ماشین قدیمی تا حدی بهتر و کم آلاینده‌تر شود. روغن موتور‌های مناسب این نوع موتور دارای گرید 10W40 می‌باشد. تعداد از روغن موتور‌های پراید یورو 4 عبارت است از، روغن موتور ایرانول تترا، روغن موتور بهران سوپر پیشتاز و روغن موتور اسپیدی سوپر پاور.

شما می توانید اکثر این روغن موتور‌ها را از سایت حافظ کار به راحتی خریداری کنید.

روغن موتور مناسب پراید های دوگانه سوز

پراید‌هایی که به صورت دوگانه‌سوز تولید و عرضه می‌شوند از دو نوع سوخت بنزین و گاز برای فعالیت استفاده می‌کنند. به همین دلیل این نوع موتور‌ها از ساختار و قطعات متفاوتی برخوردار هستند و به روغن موتور مخصوص خود نیاز دارند.

البته به این نکته هم اشاره کنیم که اگر از روغن موتور‌های ذکر شده در بالا نیز استفاده کنید مشکلی برای موتور خودروی شما ایجاد نخواهد شد، اما بهتر است از روغن مخصوص این نوع موتور‌ها یعنی موتور‌های دوگانه استفاده کنید تا عملکرد و راندمان موتور افزایش پیدا کند.

روغن موتور پارس سی ان جی یکی از گزینه‌های با کیفیت برای این نوع موتور است. اگر در هنگاه یافتن این روغن موتور به مشکل برخوردید، می‌توانید از روغن موتور‌های بالا یا همان تک سوز استفاده کنید. اما به این نکته دقت کنید که با استفاده از روغن‌های معمولی یا تک سوز امکان دارد کمی روغن موتور شما تبخیر شود.

روغن موتور مناسب پراید مدل 131

از آنجایی که این مدل از پراید یکی از پر طرفدارترین و پر فروش‌ترین مدل‌های این خودرو است، سعی کردیم تا روغن مخصوص این مدل را نیز برای مصرف کنندگان این نوع خودرو معرفی کنیم.

موتور این مدل از پراید، یعنی مدل 131 از موتور یورو 4 استفاده می‌کند که به نسبت مدل‌های قدیمی از عملکرد بهتر و آلایندگی کمتری برخوردار است. شما می‌توانید برای این نوع مدل از پراید نیز از مدل روغن موتور 10W40 شرکت بهران سوپر پیشتاز استفاده کنید که یک روغن موتور باکیفیت برای این موتور است.

بهترین روغن موتور پراید

روغن موتور پراید را هر چند وقت یکبار عوض کنم؟

بر روی موضوع زمان و کیلومتر تعویض روغن موتور پراید، حرف‌ها و اختلافات بسیاری وجود دارد. تعدادی روی عدد 5000 کیلومتر تاکید دارند و می‌گوید باید روی این عدد روغن موتور و فیلتر باید عوض شود. اما عده‌ای این حرف را قبول ندارد و بر این اعتقادند که باید روغن این خودرو را روی عدد 7000 کیلومتر باید عوض کرد.

هیچ کدام از این حرف‌ها تست شده نیست و فقط معادله‌ای است که بین مردم باب شده است. زمان تعویض هر خودرو را نوع رانندگی و کیفیت روغن مصرفی مشخص می‌کند. هر چقدر رانندگی شما ایمن‌تر و روغن شما با کیفیت‌تر باشد زمان تعویض روغن موتور شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر روغن موتور‌ها در سطح‌های کیفی SG،SJ و SL تولید و عرضه می‌شوند. اگر روغن شما از نوع SG،SJ باشد، باید روغن خودروی خود را روی عدد 5000 کیلومتر تعویض کنید، اما اگر از نوع SL باشد می‌توانید از روغن موتور خود تا 6000 کیلومتر استفاده کنید.

اما باز هم به این نکته اشاره می‌کنیم که موارد زیادی بر عمر روغن موتور خودروی شما تاثیر دارد، مثل نوع رانندگی و دمای شهر یا ترافیک و غیره. بهتر است همیشه کمی زودتر از موعد تعویض روغن موتور به فکر آن باشد تا باعث آسیب به قطعات موتور شما نشود.

موتور پراید من به چند لیتر روغن نیاز دارد؟

اگر در هنگام خرید و انتخاب روغن موتور خود به این فکر افتاده‌اید که موتور خودرو شما به چند لیتر روغن نیاز دارد؟ باید بگوییم که حجم موتور روغن پراید با تعویض فیلتر روغن 3.5 لیتر است و اگر قصد تعویض فیلتر روغن آن را نداشته باشد حجم آن به 3.1 کاهش پیدا می‌کند.

توصیه ما این است که حتما هنگام تعویض روغن موتور فیلتر روغن را نیز تعویض کنید، چون باعث افزایش راندمان، عملکرد و عمر قطعات خودرو شما می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب فهمیدیم که انواع موتور پراید به روغن‌های مخصوص خود نیاز دارند و سعی بر این شد که بهترین روغن موتور را برای بیشتر مد‌ های پراید معرفی شود تا شما با آگاهی بیشتر انتخاب و خریداری کنید. اگر مورد یا سوالی پیش آمد می‌توانید با کارشناسان ما در حافظ‌کار تماس گرفته و مشاوره قبل از خرید خود را دریافت کنید تا بتوانید بهترین روغن موتور پراید را خریداری کنید.

همچین اگر سوالی بود می‌توانید آن را در قسمت نظرات درج کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان پاسخگوی شما کاربران و مشتریان عزیز باشند.